بخش ششم : آمیخته بازاریابی

در این وبلاگ در رابطه با دیجیتال مارکتینگ مطالعه خواهید کرد و با ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال آشنا خواهید شد.

بخش ششم : آمیخته بازاریابی

در سری مقالات “دیجیتال مارکتینگ چیست؟”  تا به این جا آموختید مراحل تحلیل بازار، بخش بندی بازار، هدف گذاری بازار، و جایگاه یابی در بازار را باید طی کرده تا با شناسایی دقیق مشتریان خود و تعیین جایگاه محصول خود در ذهن آن‌ها، از منابع خود در بهینه‌ترین حالت استفاده نمایید. در گام بعدی دیجیتال مارکتینگ کاتلر عبارت “میکس دیجیتال مارکتینگ” یا “آمیخته بازاریابی” را مطرح می کند. آمیخته بازاریابی دیجیتال برای محصولات به صورت کالا شامل چهار عنصر و برای محصولات به صورت خدمات شامل  هفت عنصر می باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

 

معجون بازاریابی چیست؟

معجون یا آمیخته بازاریابی، به این دلیل آمیخته نام گرفته که شامل موارد مختلفی می‌باشد، اما هیچ یک از این مراحل خود به تنهایی معنایی ندارند و در کنار یکدیگر شکل می‌گیرند.

چهار عنصر معجون بازاریابی که در دیجیتال مارکتینگ به 4p معروف است عبارتند از :  product – price – place – promotion
با معانی : محصول – قیمت – بازار – تشویق ها.

برای محصولات به شکل خدمات سه عنصر دیگر نیز به موارد فوق افزوده شده و معجون بازاریابی شامل 7p خواهد بود. این هفت عنصر عبارتند از :  product – price – place – promotion – people – process – physical evidence
با معانی : محصول – قیمت – بازار – تشویق ها – کارمندان و پرسنل – فرآیندها – دارایی های فیزیکی.

این موارد هم زمان می‌توانند بر خود محصول و کیفیت آن تاثیر بگذارند. به همین دلیل به آن آمیخته بازاریابی گویند. بنابراین در برنامه ریزی بازاریابی باید این موارد را مدیریت نمود. برای مثال قیمت را تغییر داد، شبکه توزیع و محدوده توزیع را مدیریت کرد، انواع پروموشن‌ها و روش های تشویقی را تعریف نمود. محدوده نیروی انسانی را تعیین کرد. به تعیین دارایی‌ها پرداخت .

در این گام تقریبا مرحله طراحی پایان یافته و سپس باید وارد مرحله اجرا شد. در ادامه این مجموعه مقالات هر یک از عناصر معجون بازاریابی به طور جداگانه بررسی خواهند شد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.